تبادل
لینک هوشمند
برای تبادل
لینک ابتدا ما
را با عنوان
ذکر تعجیل فرج رمز نجات بشر است و آدرس
myreligion.LXB.ir لینک
نمایید سپس
مشخصات لینک
خود را در زیر
نوشته . در صورت
وجود لینک ما در
سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.
اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
برای تعجیل در فرجش دعا کنیم که گشایش کار های ما در فرج است.
از دوستان خوبم تقاضا دارم در صورت امکان من رو از نظرات سازنده شون مطلع کنند.
الهم اجعل عواقب امورنا خیرا
مکان قرار دادن کد خبرنامه ، برای ایجاد خبرنامه می توانید به سایت زیر مراجعه بفرمائید www.webgozar.com
حوادثى كه اتفاق مى افتد، نتيجه ى كارهاى ماست كه بر سر ما مى آيد: «وَ مَآ أَصَـبَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ»(1) هر مصيبتى به شما مى رسد، به واسطه ى اعمال شما است.
آيا نبايد به فكر باشيم و از گناهان گذشته كه باعث اين همه بلاها و مصيبت ها شده است، توبه كنيم؟ ولى ما توبه نمى كنيم، چون كارهاى خود را بد نمى دانيم، و به خود و كارهاى خود خوش بين هستيم!
آيا در اين حوادث و گرفتارى ها كه از هزار سال پيش به ما خبر داده اند، نبايد شرح صدر پيدا كنيم و همان طور كه دستور داده اند باشيم؟! كه فرموده اند: «تَمسَّكُوا بِالاْءَمْرِ الاْءَوَّلِ.»(2) به دستور اول تمسّك بجوييد [و عمل كنيد.] يعنى اين كه به يقينيات اعتقاد داشته باشيم و به واضحات و ضروريات دينى عمل كنيم، و در موارد شك و ترديد احتياط نماييم. و نيز در مثل اين زمانه كه اهل ايمان به بلاهاى فراوان مبتلا هستند، چنان كه دستور داده اند، دعاى فرج را زياد بخوانيم.
سحر از مقولاتی است که در قرآن کریم نیز بدان اشاره شده و هنوز هم هستند افرادی که از این ابزار علیه دیگران استفاده میکنند. آیةالله بهجت برای رفع آن دستوراتی را توصیه فرمودند که بیشتر بر مبانی قرآنی استوار است.
از آیةالله بهجت _ رضوانالله تعالی علیه _ سوال شد که “کسی که سحر شده باشد یا دچار چشمزخم شده باشد برای بطلان سحر و دفع چشمزخم باید چه کند؟”
در پاسخ فرمودند: موارد ذیل را مراعات و عمل نمایید:
۱- قرآن کوچک همیشه همراه داشته باشید.
۲- معوذتین [ سورههای مبارکه فلق و ناس ] را بخوانید و تکرار نمائید.
۳- آیةالکرسی را بخوانید و در منزل نصب نمائید.
۴- چهار قل [ سورههای مبارکه توحید، کافرون، فلق و ناس ] را بخوانید و تکرار نمائید، خصوصا وقت خواب.
۵- در موقع اذان با صدای نسبتا بلند اذان بگوئید.
۶- روزی ۵۰ آیه از قرآن کریم را با صدای نسبتا بلند بخوانید.
هر کس پیش از ظهر روز جمعه دو رکعت نماز بکند در هر رکعت یک مرتبه سوره(حمد) و شصتمرتبه سوره (قُل هُوَ اللّه) را بخواند و در سجودش بگوید( بعد از ذکر سجود):
از رحمت خدا دور است دور! كسى كه نماز مغرب را به اندازه اى به تأخیر بیندازد تا ستارهها آشكار شوند. از رحمت خدا دور است دور! كسى كه نماز صبح را به اندازه اى تأخیر بیندازد، تا ستارهها ناپدید شوند.
مرحوم شیخ صدوق نقل می کنند وقتی که امام زمان(عج) ظهور کنند در حالی که به دیوار کعبه تکیه کرده اند ابتدا این آیه را قرائت خواهند کرد:بَقیة اللّه خیر لَکُمْ اِنْ کُنْتم مؤمنین؛ بقیة اللّه برای شما بهتر است اگر اهل ایمان باشید.
آن گاه خواهند فرمود منم بقیّة الله و حجت خدا و خلیفه و جانشین او برای شما. نقل شده است از آن زمان به بعد هرکس که خدمت حضرت مهدی(عج) می رسد به آن حضرت با عبارت: السّلام علیک یا بقیّة الله؛ سلام بر تو ای بقیّة اللّه؛ سلام خواهد داد.
یکی از وظایف مهم دینی و اخلاقی ما، احسان به پدر و مادر است. در قرآن کریم، چندین بار احسان به آنان، توصیه شده است. علامه طباطبایی رحمه الله در این باره نگاشته اند: «انیکی به پدر ومادر، پس از یکتاپرستی از واجب ترین واجبات است؛ همان گونه که آزردن پدر و مادر پس از شرک، از بزرگ ترین گناهان است». و در جای دیگری آورده اند: «در چند جای قرآن کریم، خداوند متعال، احسان به والدین را در کنار توحید و نفی شرک آورده است و پس از فرمان به توحید یا نهی از شرک، به احسان نسبت به پدر و مادر فرمان داده است». تأکید قرآن کریم بر احسان به پدر و مادر نشان از عظمت والای مقام آنان، در فرهنگ اسلامی دارد.
امام سجاد علیه السلام و امام صادق علیه السلام فرمودند:
هرکس به حرفی از کتاب خدای تعالی گوش فرا دهد، بدون اینکه آن را بخواند، خدای تعالی برایش یک حسنه و نیکی نوشته، یک گناهِ او را می زداید و او را یک درجه بالا می برد. و هر که آن را با نگاه کردن و بدون صدا بخواند، خدای تعالی به هر حرفی، یک نیکی برایش نوشته و یک گناه می زداید و یک مرتبه، بالای می برد. و هر که یک حرف از ظاهر آن بیاموزد، خدای تعالی ده نیکی برایش می نویسد و ده گناهش را می زداید و ده درجه او را بالا می برد.
سپس فرمودند:
هرکس حرفی از قرآن را در نماز بخواند، خدای تعالی به ازای هر حرف، به او ده ها نیکی می نویسد و ده ها گناه می زداید و ده ها درجه، او را بالا می برد. و هرکه قرآن را ختم کند، درخواست او [چه دیر و چه زود] مورد اجابت واقع می شود.
و امام صادق فرموده است:
در موقع خواندنِ قرآن، هم بخوان و هم به نوشته بنگر که آن با ارزش تر است و نگاه به نوشته قرآن، عبادت است.
و نیز فرمود:
قرآن، پیمان خدا بر خلق است. پس سزاوار است که هر مسلمان به پیمانش بنگرد و هر روز [حداقل] پنجاه آیه بخواند.
هر کس پیش از ظهر روز جمعه دو رکعت نماز بکند در هر رکعت یک مرتبه سوره(حمد) و شصتمرتبه سوره (قُل هُوَ اللّه) را بخواند و در سجودش بگوید( بعد از ذکر سجود):
1- (افضل) بهتر است كه نماز شب به هنگام سحر خوانده شود و هنگام سحر و شب از دیدگاه شرع عبارت است از یك سوم آخر شب و هر قدر به صبح نزدیكتر باشد بهتر است و فواید آن بیشتر خواهد بود.
2- ) وقت خواندن نماز شب، بعد از نصفه شب تا طلوع صبح صادق و هر چه به سحر نزدیك اذان صبح (نماز صبح) نزدیكتر باشد، بهتر است.
در سوره مزمل خداوند از بندگان خود خواسته است شب زنده داری کنند. ثواب نماز شب هم بسیار زیاد است، بطوری که در برخی روایات ثوابی برای آن مشخص نشده و خداوند برای کسی که به نماز شب اهمیت دهد ثوابی مقرر می فرماید تا شخص شب زنده دار به ان ثواب راضی شود. گاها ممکن است برخی جوانان یا مسافرین بدلایل مختلف توفیق نماز شب را نداشته باشند. بدین منظور احکام خواندن نماز شب بدین گونه است:
مسافر و كسى كه براى او سخت است نافله شب را بعد از نصف شب بخواند (مانند جوانانى كه خوابشان سنگین است و یا اشخاص مریض و یا پیر و...) مى تواند آن را اول شب به جا آورد، ولى شایسته است كه آن را به نیت تعجیل انجام دهد، نه نیت ادا.
توضیح المسائل، مساله 774 عروة الوثقى، فى اوقات الرواتب، مساله 9
كسى كه نمى تواند نصف شب براى نماز شب بیدار شود، اگر امر دائر شود بین اینكه اول شب بخواند یا فردا قضاى آن را به جا آورد، قضا كردن ترجیح دارد.
عروة الوثقى، فى اوقات الرواتب، مساله 10
1-هشت ركعت به ترتيب نماز شب وسپس دو ركعت نماز شفع وآنگاه يك ركعت نمازوتر،كه بافضيلت ترين نماز شب،نمازوتروشفع است ودوركعت شفع برتر ازوتر است. 2- براي نماز شب مي توان به نماز شفع و وتر اكتفا كرد،بلكه هنگام تنگي وقت مي توان تنها به نمازوتر اكتفا نمود.
نِعمَ الطَّعامُ الزَّيتُ يُطَيِّبُ النَّكهَةَ وَيَذهَبُ بِالبَلغَمِ وَيُصفِى اللَّونَ وَيَشَدُّ العَصَبَ وَيَذهَبُ بِالوَصَبِ وَيُطفِى ءُ الغَضَبَ؛
زيتون غذاى خوبى است، دهان را خوشبو مى كند، بلغم را از بين مى برد، چهره را باز، اعصاب را محكم مى كند و مرض را مى برد و خشم را خاموش مى كند.
نماز شب بيست و دو خاصيت دارد كه يازده تاى آن متعلق به امور دنيا است و يازده تاى آن متعلق به امور آخرت است اما آنچه كه متعلق به امور دنيا است عبارتند از:
1- كسى كه اهل نماز شب است روى او نيكو و نورانى مى شود (( ((لانهم خلوا بالله فكساهم الله من نوره )) زيرا آنها با خدا خلوت نمودند در عوض خدا آنها را به كسوت نور خود در آورد.
2- محبوب القواب مردم مى شود و مؤ يد مردم مى شود و زنى كه شوهرش به او مايل نباشد از بركت نماز شب ، بسيار به او مايل مى شود.
3- باعث شرف و بزرگى او مى شود.
4- باعث مانع شدن درد از بدن او مى شود.
5- نماز شب موجب قوت و نيروى روز او مى شود.
6- به سبب آن خوشبو و خوشرو و خوش خلق مى شود.
7- غم را از بين مى برد.
8- باعث اداى قرض او مى شود.
9- باعث وسعت و گسترش روزى مى شود.
10- چشم را جلا و صفا مى دهد.
11- باعث صحت بدن و اعضاء و جوارح مى شود.
روز قيامت فردى را مى آورند و او را در پيشگاه خدا نگه مى دارند و كارنامه اش را به او مى دهند، اما حسنات خود را در آن نمى بيند. عرض مى كند: الهى! اين كارنامه من نيست! زيرا من در آن طاعات خود را نمى بينم! به او گفته مى شود: پروردگار تو نه خطا مى كند و نه فراموش. عمل تو به سبب غيبت كردن از مردم بر باد رفت. سپس مرد ديگرى را مى آورند و كارنامه اش را به او مى دهند. در آن طاعت بسيارى را مشاهده مى كند. عرض مى كند: الهى! اين كارنامه من نيست! زيرا من اين طاعات را بجا نياورده ام! گفته مى شود: فلانى از تو غيبت كرد و من حسنات او را به تو دادم.
كسى كه در حضور او از برادر مؤمنش غيبت شود و او به ياريش برخيزد، خداوند در دنيا و آخرت او را يارى دهد و كسى كه در حضور او از برادر مؤمنش غيبت شود و او ـ با آن كه مى تواند ياريش كند ـ به يارى او برنخيزد و از وى دفاع نكند، خداوند او را در دنيا و آخرت پَست گرداند.
یکی از معصومین علیهم السلام شنیدم که فرمود: «همانا بنده ای در شب از خواب بلند می شوداز شدت خواب و چُرت به راست و چپ می افتد و سرش روی سینه اش می افتد (اما با این حال مشغول نماز شب می شود) خداوند به ملائکه اش دستور می دهد درهای آسمان را باز کنند، سپس به ملائکه اش می فرماید: به این بنده من نگاه کنید که برای تقرب و نزدیکی به من به چه حالی افتاده، با اینکه من این نماز را بر او واجب نکرده ام، اما او به امید سه خصلت با این حال مشغول نماز شب است:
1. به خاطر گناهی که من او را بیامرزم.
2. به خاطر توبه ای که با او تجدید کنم و توبه اش را قبول کنم.
3. رزق و روزی اش را زیاد نمایم.
ای ملائکه من! شما را شاهد و گواه می گیرم که من همه این خصلت ها را برای او جمع کردم»
نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونهای راه نروند که با نشان دادن زینتهای خود باعث جلب توجه نامحرم شوند
وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ(نور؛31)
و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود.
خلخال وسیله ای است که به دور پا می انداختند و هرچه محکمتر به زمین می کوبیدند.( معادلش همین کفش های امروز است که پر سر و صداست)
خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود ، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى ، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى ، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى . در دنيا جز براى دو كس خير نيست:
يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند ، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.
- اگر به آن چه كه مى خواستى نرسيدى ، از آنچه هستى نگران مباش.( حکمت 69، حفظ روح امیدواری)
- چون عقل كامل گردد ، سخن اندك شود .( حکمت 70، نشانه کمال عقل)
- دنيا بدن ها را فرسوده و آرزوها را تازه مى كند ، مرگ را نزديك و خواسته ها را دور و دراز مى سازد ، كسى كه به آن دست يافت خسته مى شود ، و آن كه به دنيا نرسيد رنج مى برد.( حکمت 72، رابطه دنیا و انسان)
حكمت را هر كجا كه باشد ، فراگير ، گاهى حكمت در سينه منافق است بى تابى كند تا بيرون آمده و با همدمانش در سينة مؤمن آرام گيرد.( حکمت 79، ارزش حکمت و بی لیاقتی منافق)
علامه جعفری (ره) در بیان ویژگی ممتاز میراث ارزشمند و نفیس نهج البلاغه فرمودند:
مسلم است که با شناخت های معمولی هرگز نمی توان شخصیت علی بن ابی طالب(ع) را دریافت به ویژه اگرپژوهشگر در مواردی جویای عناصر و فعالیت های روحی آن بزرگوار باشد؛ به عبارت دیگر : موج نمی تواند بیان گرتمام مفهوم اقیانوس باشد. موج کجا و آن عظمت ژرف و شگفت انگیز اقیانوس کجا؟
به راستی پدیده های ترکیبی و مفاهیم عالی انسانی در درون شخصیت ها با توجه به عظمت و تعالی روحی که دارند بسیار پیچیده تر و ظریف تر از آن است که در انسان های عادی به وجود آید؛ آمیزه ای از عدالت و محبت به همراه وابستگی به خداوند متعال از امام علی (ع) شخصیتی ساخته است که در نادره اعصار است.
... و سرانجام میراث مبارک و نابی که به تصدیق عالمان دینی، بی هیچ خدشه و عیب و نقصی از وی به امانت به دست ما رسیده، مجموعه گهربار نهج البلاغه ایشان است. آری ، حکمت وجود چنین شخصیت والایی را فقط در مجموعه نورانی و پر فروغی که برای ارائه راه های کمال بشری به ودیعه گذاشته ، تا حدودی می توان مشاهده کرد.
امام علي (ع) مي فرمايند: خداوندا من تو را براي طمع بهشت عبادت نميكنم يا براي ترس از جهنم عبادت نميكنم بلكه تو را بخاطر اينكه شايسته عبوديت و ستايش هستي، عبادت ميكنم